maandag 18 maart 2013

15 oktober, van Debark naar Axum



 15/10 Axum.
Die 230-250 km naar Axum duurden lang. Tenminste de eerste 160 km. We vertrokken om 7 uur uit de Simien Lodge en waren pas om 18.00 uur in Axum. Het was koud maar stralend weer. Een landschap van tafelbergen met lange schaduwen door de lage ochtendzon.
Rond 7.30 uur in Debark. De laatste km zijn apart: smalle weg, vol bobbels en kuilen. Stapvoets rijden. Uitwijken/stoppen voor mensen, koeien, geiten en andere ezels: I am a goat, king of the road. Maar de ezels spannen de kroon.
In Debark stroomuitval, dus geen diesel. Uiteindelijk kocht Shiferaw die op de zwarte markt. Vertrek rond 9 uur. We bezochten de plek waar hij zijn eigen LODGE wil gaan bouwen hij heeft er al 1000 indigenous trees geplant. Sebanja’s waken erover dat er geen vee komt grazen.
We gingen door over de weg die van 1936-41 door de Italianen is aangelegd. We kwamen langs een bosje buiten Debark (en dus vlak bij zijn ‘lodge’) dat Queen’s forest oid heet. Daar zou Haile Selassie gebivakkeerd hebben met queen/princess E  toen hij met haar van Gondar naar Axum reisde, rond 1951. Zou dat echt waar zijn?
De oude Italiaanse weg is knap aangelegd maar zeer bumpy. Snelheid 20 km max. Na veel haarspeldbochten kwamen we bij het eerste stuk waar ze aan de reconstruction bezig zijn. Vaak is er geen sprake meer van een wegdek als ze met enorme shovels, draglines etc. bezig zijn. Bruggetjes worden gebouwd, zo’n 30 mensen per brug zijn aan het sjouwen en metselen. Anderen staan met grote voorhamers de zeer harde brokken rots in handzame stukken te slaan. Die grote brokken ontstaan door dynamiet en het geweld van heel zware pneumatische boormachines op rupsbanden. Machines van diverse merken maar heel veel Caterpillar en Japanse merken.
Vaak moesten we wachten tot een shovel de ‘weg’ weer wat had vrijgemaakt van grote rotsblokken. Jammer dat we van dit geweld tegen de (dode) natuur niks hebben gefotografeerd. Want het is echt indrukwekkend.
Dit zeer lastige stuk door de bergen wordt door een Ethiopisch bedrijf aangelegd: ERCC, Ethiopian Road Construction Company. Stops gemaakt rond 12.15 (zo’n 50-60 km na Debark, Addis Arkay) en rond 16.30 uur (grote plaats: Shire. Daar was alweer asfalt en het wegenbedrijf hier was Chinees, zoals elders ook meestal).
Ik denk dat het stuk van Debark tot begin asfalt zo’n 150 km was en dat we er 7.30 uur over deden, inclusief lunchpauze van 45 minuten.



 Inhet landschap zie je de kleuren van de Ethiopische vlag terug. Geel, rood en groen.
 Voorzichtig langs de geitenfamilie lopen die hier op de trap ligt, in de schaduw.

 Onderweg vaak grote stoeten van schoolkinderen in hun uniform.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten